AL·LEGACIONS DE PERSONES INDIVIDUALS A LA SOL·LICITUD D’AUTORITZACIÓ AMBIENTAL AMB DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL DE L’ACTIVITAT DE VALORITZACIÓ DE RESIDUS NO PERILLOSOS PROMOGUDA PER LA SENTIU BIOENERGY, S.L AL TERME MUNICIPAL DE LA SENTIU DE SIÓ (EXP. L1AAI230077).
Des d’ara fins al 2 de Gener de 2025 hi ha temps per presentar al·legacions al Pla Especial.
Vista Prèvia Text Al·legacions
AL·LEGACIONS RESUMIDES A LA SOL·LICITUD D’AUTORITZACIÓ AMBIENTAL AMB DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL DE L’ACTIVITAT DE VALORITZACIÓ DE RESIDUS NO PERILLOSOS PROMOGUDA PER LA SENTIU BIOENERGY, S.L AL TERME MUNICIPAL DE LA SENTIU DE SIÓ (EXP. L1AAI230077).
En/Na ___________________________________________________, major d’edat, amb DNI núm. ______________________, i adreça a ______________________________________ del municipi de _________________________________________, codi postal ____________, correu-e________________________________________ i telèfon _______________.
EXPOSA
Que, en relació a la informació pública sobre la sol·licitud d’autorització ambiental amb declaració d’impacte ambiental de l’activitat de valorització de residus no perillosos promoguda per La Sentiu Bioenergy, SL, al terme municipal de la Sentiu de Sió (exp. L1AAI230077), publicada al DOGC número 9156 del dia 6 de maig de 2024, dins el termini previst hi formulo les següents
AL·LEGACIONS
Prèvia.
La central de biogàs que proposa La Sentiu Bioenergy SL, empresa amb seu a Madrid i capitalitzada per fons d’inversió internacional, és desproporcionada respecte a les necessitats de gestió de dejeccions i residus locals i no té el suport ni dels municipis veïns, ni dels ramaders de la zona, ni dels propietaris del seu voltant, ni de la població local, fet que està causant un gran conflicte social; les seves dimensions l’obliguen a desplaçar territorialment un gran volum de residus entrants i sortints, fet que qüestiona la sostenibilitat del projecte en clau d’emissions de CO₂; actualment no s’acredita la disponibilitat de tals recursos, fet que pot suposar una porta d’entrada futura a la gestió de tota mena de matèries d’origen llunyà; no es pot considerar un projecte d’energia renovable, ja que parteix de matèries produïdes per una indústria basada en recursos no renovables; tampoc suposa un avenç en la circularitat, ja que els suposats residus que vol tractar ja es reaprofiten com a fertilitzants orgànics sense necessitat d’afegir més energia i d’intensificar la comarca; no resol la qüestió de la contaminació per nitrats, ja que aquests persisteixen al final del procés juntament amb una àmplia gamma de residus extra que cal gestionar; destrueix innecessàriament un sòl agrari protegit i de gran valor agronòmic, històric, ambiental i econòmic en moments de crisi alimentària; altera els equilibris entre ramaders i pagesos i els seus acords per gestionar les dejeccions ramaderes adaptades a la normativa; té impactes negatius en l’agricultura ecològica de la zona i els preus de la terra; té greus impactes paisatgístics en una zona ja vulnerable i també en la flora i fauna d’una zona que és contigua Xarxa Natura 2000; planteja seriosos riscos de contaminació de l’aigua de boca i de reg del canal d’Urgell així com dels cursos fluvials; ocasiona greus impactes en el trànsit viari; ocasionarà molèsties innecessàries a les poblacions veïnes que veuran reduïda la seva qualitat de vida de forma injustificada; es reforça un sector gasístic centralitzat i urbanocèntric que tracta al món rural com a colònia energètica; i finalment incompleix diverses normatives que s’exposen al llarg de les següents al·legacions.
1. El projecte presentat INCOMPLEIX el que estableix l’article 3 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei d’Urbanisme.
2. L’actuació que motiva el projecte és totalment desproporcionada i fora de lloc pel que fa referència a la magnitud de les instal·lacions envers la problemàtica actual de gestió de purins de la zona.
3. El projecte no aporta contractes vinculants amb ramaders de la zona ni document equivalent que acrediti la disponibilitat dels fems i/o purins a l’entorn de l’emplaçament, que és el fonament i essència del projecte. No s’acredita ni es justifica la disponibilitat de les matèries primeres ni, per tant, de la necessitat del projecte.
4. El projecte incompleix les distàncies mínimes d’obligat compliment del Decret 40/2014, de 25 de març, d’ordenació de les explotacions ramaderes. Tràmit reglat. Nul·litat o anul·labilitat de l’aprovació inicial del Pla Especial. Denegació de l’aprovació provisional i definitiva.
5. Proximitat de la sèquia primera del canal d’Urgell, font aigua potable que abasteix pantans pròxims usats per l’aigua de boca com la Ràpita i Vallfogona, també per a usos agrícoles.
6. L’Estudi d’Impacte Ambiental no aporta el que requereix l’art. 21.2 de la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic i tampoc respecta l’article 19.6 de la mateixa llei. Insuficient anàlisi d’impacte del canvi climàtic.
7. La zona on es pretén implantar la planta de biogàs està situada en una àrea de protecció lumínica màxima (Zona E1), dintre del terme municipal de la Sentiu de Sió.
8. La zona on es pretén ubicar la futura planta de biogàs, en l’àmbit faunístic s’ubica en un connector terrestre principal, el de la Serra Llarga- Secans de la Noguera – Aiguabarreig del Segre.
9. La planta de biogàs que es pretén instal·lar s’ubica a la parcel·la 62 del polígon 4 del terme municipal de La Sentiu de Sió, a la partida de El Camp, al Sud de les Serres Bellmunt i Almenara, al subtram de la Serra de les Quadres. Es tracta d’un paisatge vulnerable i a protegir segons el catàleg de paisatge de les Terres de Lleida.
10. El document del EIA no contempla cap estudi hidrològic superficial ni anàlisi de les modificacions dels coeficients d’escorreguda superficial, amb el que això comporta a nivell de problemes de desguàs superficial. D’acord amb això el document resulta incomplet, amb el que això implica l’impossibilitat de la seva aprovació inicial.
11. Emissió olor i de gasos contaminants. No es garanteix la indemnitat de la població propera.
12. El projecte, en el seu Estudi Ambiental Estratègic explicita que no s’ha detectat cap superació del llindar d’ozó troposfèric (O3) a la zona d’estudi, contràriament als mapes de superacions que publica El Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat de Catalunya.
13. L’accés projectat a les noves instal·lacions a través de la C-53 incompleix el Reglament General de Carreteres 293/2003 així com el Text Refòs de la Llei de Carreteres 2/2009, i la Instrucció 3.1-IC de Traçat de carreteres.
14. El projecte no contempla ni la identificació, ni la definició, ni la valoració dels serveis afectats per les actuacions que es pretenen projectar. En aquest sentit s’ha obviat -entre d’altres- la presència d’una línia de telefònica afectada per l’ampliació del camí des de la intersecció amb la C-53, la reposició del sistema de reg de finques privatives, tant d’aspersió com a pressió, i la reposició del sistema de reg pertanyent a la Col·lectivitat de Regants del Canal d’Urgell de referència.
15. No es contempla l’afectació als productors ecològics inscrits com a tals al CCPAE contigus i propers al projecte. Ni sobre el conjunt de l’activitat agrària i ramadera propera.
16. No es contempla l’afectació del projecte sobre l’apicultura de les Serres de Bellmunt i Almenara i de la Serra de les Quadres.
17. Incompliment dels articles 68 i 69 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’Urbanisme.
18. El conjunt que formen les Serres de Bellmunt i Almenara, i de les Quadres presenta un interès patrimonial i cultural històric rellevant. En aquest sentit, aquest espai, ubicat a pocs metres d’on es pretén desenvolupar el projecte va formar part de l’anomenat front de la Batalla del Segre.
19. EL projecte que es tramita incompleix el plantejament vigent a la Sentiu de Sió alhora que no compleix alguns requisits que estableix el planejament de Bellcaire d’Urgell en matèria d’abocament a lleres. Aquests incompliments impliquen la declaració de la nul·litat o anul·labilitat del procediment de tramitació del projecte de referència.
20. Incompliment de l’article 69 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’Urbanisme.
21. Amb la tramitació del projecte es pretén implantar una planta de biogàs, la qual cosa implica que li sigui d’aplicació el RD 840/2015, de 21 de setembre, per la qual cosa s’aproven mesures de control de riscs inherents als accidents greus en els quals intervenen substàncies perilloses.
22. Necessitat d’incorporar estudi de mobilitat generada, segons preveu l’art. 3.1.c) del Decret 344/2006. La seva mancança és causa de nul·litat de l’aprovació inicial del Pla Especial.
23. Existència de conducció de reg soterrada al punt on es pretén l’emplaçament de l’activitat.
24. Incompliment de les Directives Hàbitats, Aus i d’Anàlisi prèvia Mediambiental.
25. L'”Estudi de l’Impacte sobre la Biodiversitat” no és correcte per determinar si el projecte té impactes sobre les espècies i hàbitats inclosos en Xarxa Natura 2000.
26. Amb la documentació i càlcul aportat al projecte es manifesta que el balanç d’estalvi de diòxid de carboni CO₂ que s’emet a l’atmosfera és positiu i que en conseqüència amb la implantació de la nova planta de biogàs es contribuiria a reduir les emissions a l’atmosfera, que no és cert.
27. El document no compleix l’article 15 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques, per incloure informació significativa en llengües que no són les oficials.
28. La informació posada a exposició pública és contradictòria en relació a l’activitat sotmesa a avaluació.
29. El projecte incompleix les Normes Subsidiàries de La Sentiu de Sió, ja que no admeten la ubicació d’instal·lacions de biogàs en sòl no urbanitzable.
30. L’estudi geològic-geotècnic inclòs al document no es correspon amb el terreny sobre el qual es vol implantar la planta de biogàs.
31. L’EIA incompleix la Llei 21/2013 en no incloure cap informació dels sòls de la zona afectada pel projecte.
32. L’EIA incompleix la Llei 3/2019, del 17 de juny, dels Espais Agraris.
33. L’EIA no aporta cap caracterització dels materials que utilitzarà la planta.
34. L’EIA no informa del destí de la “fracció sòlida sedimentada”.
35. No es garanteix la qualitat de les aigües d’abocament de la planta.
36. La taula de qualitat de l’aigua resultant del tractament complet que apareix a la pàgina EIA-77 no informa del valor de conductivitat elèctrica d’aquesta aigua.
37. El “Formulario 3.4” que apareix a la pàgina 10 de l’Annex 1 del document “4. Documentació Complementària 1″, no aporta el valor de conductivitat elèctrica de l’aigua que es pretén abocar al Barranc de Santa Maria”. Al “Formulario 4” tampoc s’informa dels tractaments que rebrà aquest abocament.
38. En cas de tractament parcial d’aquesta fracció líquida del digestat, el líquid resultant no es pot utilitzar com a fertilitzant.
39. En el cas que realment s’implementi el procés d’osmosi inversa, el residu que resulta (“concentrat de potassi”, segons l’EIA) tampoc no es pot utilitzar com a fertilitzant.
40. L’EIA no aclareix què es farà amb les “parts sòlides SANDACH” inferiors a 6 mm.
41. L’EIA no defineix el destí de sofre elemental i l’òxid de ferro resultants del tractament de l’H2S.
42. L’avaluació dels llocs de treball que donaria la planta (EIA-147-148) està clarament inflada.
43. L’avaluació de l’impacte sobre el canvi climàtic (apartat 8.16; p. EIA-149 i següents) és incorrecta.
44. L'”Ordenança municipal reguladora del soroll i vibracions de l’Ajuntament de Riudellots de la Selva”, inclosa dins de les “disposicions legals i normativa aplicables” (Apartat 5, pàgina EIA-5), no té cap aplicació en el terme de La Sentiu de Sió.
45. El document del “Text Refós de l’autorització ambiental sotmesa a declaració d’impacte ambiental”, a l’apartat de “Documentació / D1. Informe base del sòl” explicita que una de les mostres analitzades -i en conseqüència una part del sòl on es pretén ubicar la nova planta- presenta contaminació per hidrocarburs.
Per tot això,
SOL·LICITA
1. S’informi desfavorablement l’estudi d’impacte ambiental aportat i es DENEGUI l’autorització ambiental de l’activitat de valorització de residus no perillosos promoguda per La Sentiu Bioenergy, SL, al terme municipal de la Sentiu de Sió (exp. L1AAI230077).
Que se’m tingui com a part interessada en l’expedient de referència.
La Sentiu de Sió, 31 de maig de 2024.
(Signatura)
Oficina de Gestió Ambiental Unificada de Lleida
Carrer del Clot de les Monges, 6-8 4a. planta
25007 LLEIDA